القائمة الرئيسية

الصفحات



الأديبة والمفكرة الدكتورة حكيمة جعدوني نينارايسكيلا.


من رواية نبي الظلام.


صنع الإله آدم بيده وأحبّه جدا، وكان يعلم أن إبليس بطبعه، سيؤذي آدم ولذلك الخالق، كره إبليس كثيرا ولم يرغب في لقاءه. 


يمشي على الطهارة رويدا..، مشحون بالحزن، عاد إلى مكان سقمه ودواءه، تشرّدت ذاكرته التي تقاعست في مغادرة الماضي، تتفتّل بين أطلاله حينما تعلّقت بمقطوعة أخرى؛ تسرد الحوار الذي دار بين الله وملائكته، والذي يكشف على أن مخلوقاته من الملائكة، لم تكن تعلم أن الله سيجعل في أرضه خليفة، وهو نوع آخر من الكائنات، غير الجآن الذين عثوا فيها فسادا من قبل، ولكنه آدمي؛ مخلوق من طين.


اِستنكرت الملائكة لما سمعت بذلك، وخشيت أن يفسد الآدمي، كما أفسد الجنيّ في الأرض، لكن المولى هدّأ من خوف مخلوقاته من الملائكة لما قال: "إني أعلم ما لا تعلمون". من هذا الكلام أدركت الملائكة أن هناك حكمة خفية وعلم لا تعلمه، والإله فقط من يعلمه، عن هذا المخلوق الآدمي، المختلف عن الجنيّ، فاطمئنت لربّها وسكن خوفها. 


لكن أمر إبليس شيء مغاير كليا. علم أن المخلوق الآدمي من طين وعلم أيضا ما دار بين الله والملائكة حول الخليفة في الأرض، وكان يعلم أيضا عن نفسه أنه مخلوق من نار والمختلفة عن الطين تماما، ولما أمر الإله بالسجود لكل من مخلوقات الملائكة والمخلوق من النار للمخلوق من الطين.


 اِستجابت الملائكة لأنها وثقت بربّها ولكن إبليس، لا يفكر كباقي المخلوقات، وإنما يفكر في ماهية التكوين؛ وهي مادة الصنع، النار والطين والتفاوت بينهما فقط، عكس الملائكة؛ التي فكرت في التفاوت في العلم. 


نعم؛ العلم لأن آدم كان أعلم من الملائكة وأعلم من إبليس، لذلك طلب الإله منهم السجود له؛ أي السجود لصاحب العلم الأكبر وهو آدم، وكان الفرق بين كلام الإله مع الملائكة وكلام الإله مع إبليس؛ هو أن الملائكة اِستنكرت؛ ولما علمت سجدت لآدم، أما إبليس؛ اِستنكر ولما علم، أعرض واِستكبر ورفض السجود لآدم.


تلك العظمة التي تتخلّل كل شيء في الجنّة، تتلاطم صفات الكمال بالكمال، وتتناصع بها علوم الجمال بثوابت الجمال، تتلألأ في عيون إبليس، الذي جاءها غير مسلم ومحرّض من الشرّ؛ لينازل الحق بالباطل. 


يستوعب مليّا؛ أنه كان شاهدا على قوة الله الواحد الأحد، وأنه من خلق كل شيء وخلقه هو بالذات، ثم خلق في وجوده آدم وفضّله عليه، وكذلك منحه مقام رؤيته؛ فأمر إبليس أن "أسجد لآدم" .


هذا الواقع؛ الذي أثقل فضول إبليس. يسري في تأجّجه وإحتقان خاطره، فبالرغم من الرفض القاطع، الذي ادعى به أنه خير من آدم، فإن غليله لم يبرد بعد. والسبب؛ هو أن إبليس لم يرى ربّه ولذلك رفض أن يشهد بألوهية الخالق. 


والمصيبة الأدهى؛ هي أن كل أتباع الشيطان يقولون أنهم لن يشهدوا بشيء لأنهم لم يروا الإله؛ 

فلماذا عصى إبليس ربّه وهو يعلم تفاصيل الحقيقة؟!

ولماذا كان لا يزال يرفض أن يشهد؟!

ولماذا سيجعل أتباعه أيضا يرفضون أن يشهدوا، رغم إقرارهم بربوبية الله تعالى؟!

شغف إبليس؛ أن يرى الله بأم عينيه لا يزال قائم منذ عقود .. ولكن المولى منعه، ثم؛

 ماذا يوجد وراء هذا المنع الأبدي؟!


•••


the Balance of Creation.


By the writer and thinker: Dr. Djadouni Hakima NinarEskila.


From the novel: The Prophet of Darkness


God created Adam with His own hands and cherished him deeply. He knew that the nature of Iblis carried harm, and for this reason the Creator harbored toward him a profound aversion and avoided meeting him.


He walked with a purity that moved slowly, burdened with sorrow. He returned to the place where his ailment and his cure intertwined. His memory scattered, reluctant to leave the past, circling its ruins before clinging to another scene: the dialogue that unfolded between God and His angels.

A dialogue revealing that these celestial beings did not yet know that God would appoint on Earth a vicegerent, another kind of creature, different from the jinn who had previously spread corruption there. This new being was shaped from clay.


The angels expressed astonishment. They feared the Adamic being would repeat the devastation of the jinn. The Almighty calmed their fear with the words: “I know what you do not know.”

From this they understood that a hidden wisdom surrounded this clay-born creature, and their hearts found peace.


But the matter of Iblis took a different direction. He knew Adam was made of clay, and he knew of the exchange between God and the angels regarding the earthly vicegerent. Aware of his own fiery nature, he compared fire and clay when God commanded all beings, angels and fire to bow before the clay that had become Adam.


The angels obeyed, trusting their Lord.

Iblis considered only the matter: fire, clay, and the difference between them.

The angels considered knowledge.


Knowledge, because Adam carried more of it than they did, and more than Iblis. That is why God commanded the prostration: an honor given to the bearer of greater knowledge.

The contrast became clear: the angels questioned, then bowed; Iblis questioned, then turned away and refused.


In the radiance of Paradise, the attributes of perfection resonated in harmonious brilliance.

Their light shimmered in the eyes of Iblis, who arrived as an outsider, driven by a dark impulse seeking to confront Truth with illusion.


He fully understood he had witnessed the might of the One God, that He created all things, including him, then created Adam and honored him beyond measure.

He had even been granted the privilege of seeing God, then received the command:

“Prostrate before Adam.”


This reality intensified the inner turmoil of Iblis.

His refusal grew from a claim he repeated: that he was superior to Adam.

Yet his resentment still burned.


The cause lay here:

Iblis had never beheld God.

He rejected divine authority on the pretext of an unseen vision.


What is more tragic is that all who follow him repeat the same claim: refusing to testify because they have not seen God.

Why did Iblis defy his Lord when he knew the truth?

Why does he persist in refusing to testify?

And why will he lead his followers to do the same, even though they acknowledge God’s sovereignty?


The longing of Iblis to behold God with his own eyes remains an ancient obsession.

But the Almighty denied him this vision.

So…

What lies behind this eternal denial?

تعليقات